
Drugie życie baterii samochodowych – jak wygląda w praktyce? Co można z nimi zrobić?
Niemal każdy producent modelu elektrycznego auta w Europie oferuje nawet 8-letnią gwarancję na baterię, ale czas leci i kiedyś akumulatory dziś kupowanych samochodów elektrycznych stracą gwarancję, a później po prostu zużyją się w stopniu uniemożliwiającym ich dalszą eksploatację w aucie.
Co wtedy? Odpad? Tak straszą nas przeciwnicy elektromobilności.
Prawda wygląda zupełnie inaczej.
- Taka, nawet zużyta bateria, jest zbyt cenna, aby ją tak po prostu zutylizować.
- Jednym z najczęściej stosowanych pomysłów jest nadanie bateriom drugiego życia.
- Akumulator, który nie spełnia już wymogów napędu elektrycznego, wciąż ma jeszcze spory potencjał w roli stacjonarnego magazynu energii.
- Nawet producenci aut elektrycznych, jak Renault czy Toyota, nie spisują uszkodzonych baterii na straty. Są podejmowane próby naprawy, ale jeśli bateria po prostu naturalnie się zużyła i nie spełnia już wymogów napędu elektrycznego to dają jej drugie życie.
Jak możemy wykorzystać zużytą baterię samochodową?
Na przykład w systemach podtrzymania zasilania w budynkach. Dzięki mniejszym wymaganiom jakie stawia takie zastosowanie, jak i przechowywanie w formie stacjonarnej oraz stabilne temperatury zapewnią takiej baterii kolejne lata życia.